6mm – A hopup gumi cseréje

Ez az ismertető azért született, hogy képekkel is megkönnyítse a kezdő airsoft-buherátorok munkáját. Ha valaki indíttatást érez arra, hogy neki bizony most azonnal muszáj kicserélni a hopupgumiját, hát akkor tessék!

A lenti képen láthatjátok, hogy hogyan módosul a röppálya, ha a hopup beállításait nem változtatjuk, csak a lövedékek súlyával variálunk.

2

A következő ábrán látható, hogyan változik az azonos súlyú lövedék röppályája a hopup beállításainak hatására.

3

A fenti ábrákból is látszik, hogy mekkora hatással van a hopup-beállítás a pontosságra és a lő távra!

FIGYELEM!

A pontosság és a lő táv csak kis mértékben függ a torkolati energiától, a legnagyobb szerepe a hopupnak és a minőségi lövedéknek van, valamint törekednünk kell a torkolati energia ingadozásának minimalizálására is! Ez jusson eszünkbe, mielőtt tuningolni akarnánk a fegyverünket!

A KAMRA SZÉTSZEDÉSE

A továbbiakban egy JG M4 kétrészes műanyag hopupkamrát szedünk szét.

4

5

Óvatosan szedjük le a műanyag “patkót”, mert könnyen eltörhet…

6

7

Folytassuk az állítótárcsa és a többi apró fogaskerék lebontásával!

8

9

Ha leszedtük az összes kereket, toljuk ki a fém stiftet is, hogy kiszedhessük a lenyomó kart!

10

11

Most, hogy kint van a lenyomó kar is, kibogarászhatjuk a gumi lenyomót.

12

13

A képen látható apró kis csövecske nyomta be a csőbe a hopupgumit, rendesen deformálódott már a használattól. Ha lebontottunk minden elemet a kamráról, szabad a cső útja, de mielőtt megpróbáljuk kihúzni, érdemes adni neki egy kis szilikont, hogy jobban csússzon.

14

15

Kint is van.

CSŐTISZTÍTÁS

Húzzuk le a használt hopgumit és törölgessük meg a csövet. Ez az m4 egy Guarder 6,04-es preccsővel volt szerelve. A cső hopup-ablakán benézve látható, hogy a kamránál le van kopva a szürke teflonréteg. Nem is csoda, hiszem itt ütközik a hopupgumiba a lövedék és emiatt mind odaütődik a cső belső falának alsó részéhez. A használt guminak különösebb baja nincs, de “filléres” dologról lévén szó, inkább cserélem…

16

17

Ha már kiszedtük a csövet, takarítsuk is meg alaposan! Vágjunk egy vékony, nem foszló textilcsíkot, bújtassuk egy tisztítópálca fokába és itassuk át egy kis féktisztítóval / benzinnel / alkohollal / hígítóval. Így a kendő sokkal több koszt szed össze a cső belső faláról, mintha szárazon próbálkoznánk. A papír zsebkendő, és a foszló textildarabkák szálai a csövön belül lerakódhatnak, így azokat inkább hanyagoljuk! A pálcát folyamatosan forgatva húzzuk néhány alkalommal ki-be, amíg újabb kosz már nem tapad rá!

Ugyanez a csőtisztítás menete összeszerelt állapotban is, csak az a lényeg, hogy a hopupot nullára állítsuk előtte, hogy a pálca és a rongy meg ne sértse a hopupgumit. Összeszerelt állapotban óvakodjunk az agresszív vegyszerektől, mert károsíthatják a gumit (pl wd40)

VÁLASSZUK KI A MEGFELELŐ GUMIT!

18

Sok-sok eltérő véleményt olvashatunk a neten, hogy ki-melyik hopupgumit szereti, vagy nem szereti, újabb és újabb gyártók jelennek meg nap – mint – nap, mindenféle forradalminak nevezett megoldással, így a folyamatosan változó kínálat miatt egyes márkák helyett inkább a megfelelő gumi kiválasztásának módszerét szeretném bemutatni.

A hopgumik keménységét általában számokkal jelzik a gyártók: minél kisebb a szám, annál puhább a gumi, illetve gyakoriak a soft (puha) és hard (kemény) jelzők is.

A megfelelő gumi kiválasztásához a következőket érdemes figyelembe venni:

Fegyver torkolati energiája:

Kisebb FPS –hez szilikonosabb, puhább gumik javallottak, melyek jobban tapadnak és megfelelő perdületet adnak kisebb torkolati energia esetén is (400Fps alatt) Ez persze nem azt jelenti, hogy puhább gumikat nem lehet ennél erősebb fegyverekbe betenni, de elképzelhető, hogy nagy FPS (450+) esetén már nem tudnak kielégítő teljesítményt nyújtani és az élettartamuk is jelentősen csökkenhet a nagy igénybevétel miatt. Ezért erősebb fegyverekbe pl DMR –ekbe jobban járunk majd keményebb gumikkal.

Átlagos lövésszám:

Ha tudjuk magunkról, hogy sokat lövünk, pl támogató fegyvert használunk, ahol az átlagosnál nagyobb az igénybevétel, és nem szeretnénk túl gyakran cserélgetni a gumit, érdemesebb már kis FPS-hez is középkemény, illetve 400 körüli AEG-ekbe már kemény gumit tenni, melyek sokkal jobban bírják a strapát, mint a nagyobb szilikon tartalmú testvéreik.

Hőmérséklet:

Télre érdemesebb puha, szilikonos gumikat használni, hiszen azok sokkal kevésbé dermednek meg a hideg miatt, mint a már eleve keménynek mondható társaik.

Eget verő különbség nincs különböző márkák közt, és nem tudok olyan receptet, ami mindig működne. Mindenkinek más jön be – próbálgatni kell. Találkoztam már olyannal, hogy két totálisan egyforma konfigurációban ugyanaz a gumi az egyiknél épp, hogy elfogadható, a másiknál pedig teljesen korrekt lőképet produkált.

A mi esetünkben egy 390FPS-t lövő JG M4-ről van szó, amit egy megfontoltabb játékos használ. Mivel CA gumiból több is van itthon és a hidegtől sem kell nagyon tartanunk, ezt választom.

ÉPÍTSÜK BE!

Többször volt gondom azzal, hogy a hopupgumik túl hosszúak voltak, és így a csőrögzítő-patkót nem tudtam a helyére pattintani. Ezt megelőzendő, le szoktam vágni egy kb 1mm-es gyűrűt a gumiból…

19

20

Húzzuk fel a gumit a csőre, igazgassuk meg, hogy pontosan a helyére kerüljön!

21

22

Vigyázzunk, nehogy túlságosan ráhúzzuk a gumit (fenti kép), mert így egyrészt nehéz lesz a kamrába tuszkolni, másrészt pedig a gumi szűkített része kitágul és nem állítja majd meg a kamrába érkező BB-ket. Ilyenkor szokott adagolási gond lenni, néha 2-3 BB-t lő egyszerre, stb…

Ha tökéletesen a helyére került a gumi, fújjunk rá egy kis szilikont, hogy könnyebben a helyére csússzon!

FIGYELEM! A szilikon nem bele kell, hanem rá! Ha a hopupgumi belül is szilikonos lesz, megcsúszik majd rajta a BB, ahelyett, hogy megpördülne, hazavágva ezzel a lőképedet!

23

24

Mielőtt a kamrába tolnánk, nézzünk bele, hogy nincs -e benne repedés, vagy kosz! Ha szabad az út, lassan, forgatva toljuk a kamrába a szilikonnal befújt gumit a csővel együtt!

Esetünkben ez túl könnyen ment. A cső a gumival együtt picit lötyög is a kamrában. Húzzuk ki, és töröljük szárazra!

25

26

Tekerjünk rá néhány réteg teflonszalagot szabadon hagyva a cső hopup ablakánál!

27

28

Nyomjuk be az ablaknál a gumit, ellenőrizve, hogy a feltekert teflonszalag nem akadályozza -e a hopup működését! Ezután újból szilikonozzunk!

29

30

Óvatosan forgatva toljuk be a helyére a csövet, majd tegyük vissza a rögzítő patkót! Figyeljünk, hogy pontosan a helyére kerüljön, mert ha bármi miatt (pl túl hosszú hopupgumi palást) kilóg a hopkamra síkjából, akkor a csövet sem rögzíti majd a megfelelő állásban, és a hopupkamra is szorulhat majd a fészkében.

HOPUP LENYOMÓK

31

A fenti fotón láthatóak balról sorban: gyári deformálódott lenyomó, guarder70 -es, majd guarder 50-es szilikonos lenyomó, Element fekete és fehér H-lenyomók.

A deformálódott gyárit nyilván nem használjuk, kukába vele, a két guarder közül a szilikonost nem szeretem, mert túl nagy az átmérője, és gyakran még nulla állásban is annyira beletolja a hopupgumit a csőbe, hogy még alap állásban is feltekeri a 0,20-as, 0,25 -ös BB-ket.

Lássuk a Guarder70 és az Element H-lenyomókat:

32

Ahogy a fenti ábrán látszik, a normál gumi csövecske lenyomókkal a hopgumi profilja ívelt lesz (a;), míg a H-lenyomókkal vízszintesebb (b;) A fentiből következik, hogy az érintkező felület a H-lenyomónál közel duplája lesz a normálnak (c; és d; ábrák)

Jól beépített, megfelelő gumival párosított H-lenyomóval csökkenthető az oldalirányú szórás és akár néhány méter hasznos plusz lő távot is kaphatunk.

H-lenyomót több cég is gyárt, én Elementeket használok a saját fegyveremben Systema gumikkal. A H-nub -okat kettesével adják, kapunk egy zömökebb feketét és egy karcsúbb fehér színűt. Nincs kőbe vésett nagy igazság, hogy melyik mihez jobb. Én rendszerint szikével lesorjázom őket és belepróbálom őket, aztán amelyik szebb profilt mutat, az marad.

Tegyük ezt most is! A kamrára szereljük vissza a lenyomó kart és kicsit zsírozzuk be azt, hogy a lenyomó a oda tapadjon. Ezzel megelőzhetjük azt, hogy összeszerelés közben elforduljon, vagy leessen.

33

34

Kipróbáltam a fehér H-lenyomót, aztán a feketét és a harmadik lenti képen láthatjátok a guarder 70-es gumi-lenyomó profilját.

35

36

37

Mivel a legjobban a fehér H-lenyomó illeszkedett, azt teszem vissza. Fogóval kiegyengetem a körmös alátéteket, hogy jobban kapaszkodjanak, aztán folytatom az összeszerelést.

38

39

Gyakran panaszkodnak az M4/M16 -osokra, hogy játék során elállítódik a hopupjuk. Ennél spec nincs ilyen gond, de ha ilyesmivel találkoztok, a lenti képeken láthattok erre 2 megoldást is.

40

41

Vagy tesztek az állítótárcsa és a rögzítő csavarja közzé egy apró rugós alátétet, vagy leszedtek egy kicsit az állítótárcsa tengelyéből késsel, vagy reszelővel. Ezután tárcsa a helyére, csavart meghúz és minden rózsaszín 😀

42

Ha összeállt a kamra, nézzük meg a végállásokat, tekerjük maxra, majd minimumra a hopupot, hogy leellenőrizzük mindent jól csináltunk -e! Végezetül mehet vissza a rézgyűrű, ami némileg még stabilizálja a cső és kamra viszonyát…

43

44

Ha mindezzel megvagyunk, tegyük vissza a csövet és hopkamrát a fegyverbe!

Ha valami nem stimmel a gumi profilját vizsgálva, ne sajnáljuk rá az időt, hogy kiderítsük mia a gond, ugyanis a legkisebb elmozdulás is nagyban ronthatja fegyverünk lőképét.

A következő ábrán láthatjátok a legtipikusabb hopup hibákat:

45

Ha nincs módod kipróbálni, a következő játékra menj egy fél órával korábban, hogy legyen időd nyugodtan beállítani a hopupodat! A legelső néhány lövés nyilván nem lesz még tuti, mert az ütődésektől helyezkedik a lenyomó és a gumi, de hamarosan “bekopik” és kiderül, hogy jól választottunk -e…

A cikket a 6mm.hu szerzőinek hozzájárulásával jelentetjük meg.