6mm – Medikrendszerek az airsoftban

Az alábbi cikkben az airsoftban alkalmazott medik-rendszereket fogom bemutatni, kitérve hazai kialakulásukra, történetükre, a különféle rendszerek előnyeire-hátrányaira, hogy átfogóbb képet kaphassunk a témáról. A cikk egy nagyobb, medikeléssel, elsősegéllyel és ehhez kapcsolódó dolgokkal foglalkozó sorozat első része. Mivel a MASZ nem foglalkozik a medikeléssel (elvileg ez a játékszervező hatásköre, feladata), ezért sok félreértés és hanyagság fordul elő a játékokon – remélem a cikk segít jópár dolgot tisztázni.

A medikelést alkalmazó játékon a “felcser” egyfajta “korlátozott mobil visszaálló pontnak” tekinthető. Ez a szerep kiemelt fontosságú minden csapat számára, hiszen a találatot kapott embereket neki kell az (általában) 5-10 perces, úgynevezett “kivérzési időn” belül ellátnia, különben a “sérülteknek” vagy akár az egész rajnak ki kell állnia a játékból. A sérültek kivonása, az “orvosi segítség” nyújtása automatikusan egy újabb érdekes, megoldandó feladatot jelent a csapatnak.

Ugyanakkor a medikelésnek nem szabad túl hangsúlyos szerepbe kerülnie, mert az alapvető cél a játék gördülékennyé tétele, a játékélmény fokozása, nem pedig a végtelenített, azonnali visszaállás. Figyelni kell arra is, hogy a medik-rendszer ne okozzon több gondot, problémát, mint amennyi előny származik belőle – tehát kerülni kell a túlbonyolított, kétértelmű megoldásokat, szabályokat.

Ne feledjük, hogy az alkalmazott rendszerről és a “gyógyítások” számáról mindig a játékkiírás rendelkezik! Figyelmesen tanulmányozzuk végig az aktuális szabályokat (bármennyire is nehezére esik a játékosok többségének), és tiszteljük meg a szervezőt azzal, hogy végighallgatjuk az eligazítást!

MIKOR HASZNÁLTUK ITTHON ELŐSZÖR ?

Először 2003-ban, egy péceli játékon használtunk medikelést. A mostani rendszerekhez hasonló volt a szabály, ami annyit kötött ki, hogy a kiválasztott mediknek a sebesültet néhány másodpercig “kézrátétellel” kellett kezelnie, majd azután az alany gyógyultnak számított. Különösen mókás volt, hogy a pályát földre pottyant, túlérett ringlók borították, amibe belefetrengve igen “realisztikus” sebeket tudott mindenki felmutatni 🙂

1

KI MEDIKELHET A JÁTÉKON ?

Játékfüggő, a kijelölt medikek általában fehér vagy fehér alapon vöröskeresztet ábárzoló karszalagot viselnek. Szinte sohasem fordul elő, hogy nem kell a mediket jelölni valamilyen módon.

  • Dedikált medik(ek): rajonként vagy oldalanként egy vagy több meghatározott játékos látja el a feladatot.
  • Nincs dedikált medik: ebben az esetben bárki elláthatja találatot kapott társát.
  • Elsősegélytáska: akinél az elsősegélyt biztosító táska van, az gyógyíthat. A táska átadható.
  • Kórház: előre kijelölt “tábori kórházba” kell kerülnie a sérülteknek.
  • Öngyógyítás: egyes szabályzatokban (például Realsim) a sérültek saját magukat is elláthatják. Csak tapasztalt, megbízható játékosokkal alkalmazható.

2

MILYEN MÓDSZEREI VANNAK A MEDIKELÉSNEK?

A játéktól függ, hogyan kell végrehajtani és jelölni a “gyógyítást” – van ahol ez roppant egyszerű, és nincs jelölés, máshol valamilyen (gumi)szalaggal, vagy élethű bekötözéssel. Nagyon fontos, hogy a medik gyógyítás közben NEM használhatja a fegyvereit! Lássuk a procedúrákat:

3

Ezt a módszert ritkán alkalmazzuk, de elég eredményes 😀

  • Érintés: a találat kapott személyt elég kézzel (nem lábbal vagy puskatussal!) megérinteni. Előnye a gyors, azonnali visszaállás, és ugyanez a hátránya is – nem túl realisztikus és kellemetlen félreértésekre ad okot, ha a néhány másodperce lepuffantott játékos hirtelen ismét lőni kezd ránk, mert nem vettük észre mellette lapuló mediket. Általában kis létszámú, pörgős játékokon használjuk.
  • Folyamatos érintés: meghatározott ideig fogni kell a sérültet, ez jellemzően 1-3 perc között változik. Széles körben elterjedt, megbízható módszer, de a játékosok sokszor elhanyagolják a “medikelési idő” korrekt mérését (pedig csak egy óra kell hozzá), így könnyen “pacsizós”, azonnali visszaállás (ún. “high-five-healing”) lehet belőle. Ilyenkor a csapattagoknak kell figyelmeztetnie a mediket a szabálytalanságra! Ha a felcsernek el kell engednie a sérültet, a medikelési idő újra indul.
  • Kötözés, szalagozás: a játékos karjára egy szalagot kell felkötni-felhúzni (pl. vászonszalag, gumiszalag), a sérült ellátása a kötés felhelyezéséig vagy meghatározott ideig (1-3 perc) tart. A szalag legyen látható helyen. A kötözést néha “életkártátyákkal” helyettesítik.
  • Lokációs rendszer: a találat helyétől, súlyosságától függ a kezelés módja és ideje. Itt a védőmellények és sisakok is szerepet kaphatnak – a szervező döntése alapján könnyíthetnek, gyorsíthatnak a kezelés módján. Csak tapasztalt, fegyelmezett játékosoknak javasolt.
  • Sebesülési lista, kártya, mediktábla: a mediknél van egy táblázat, amin véletlenszerűen sorba rendezett sérülések és azoknak a kezelési módjai van feltüntetve –  a sérült mond egy számot 1-től 20-ig (vagy ahány bejegyzésből áll a lista), a medik pedig a megfelelő sorszámhoz tartozó sérülés szerint látja el a játékost.

HÁNYSZOR LEHET GYÓGYÍTANI ?

Ez szintén a játékszervezőtől és a játékmódtól függ. Ha könnyed és pörgős csatákat szeretnénk, akkor érdemes növelni a medikelések számát, ellenkező esetben pedig csökkentsük!

  • Korlátozott medikelés – a mediknek meghatározott számú gyógyítási lehetősége vagy kötszere van, amit aztán úgy oszt be a csapat, ahogyan akar. Ezt legtöbbször a raj létszámához igazítják. (Példa: az 5 fős rajnak összesen 5 medikelési lehetősége van, és ezt akár egyetlen játékosra is elhasználhatják)

Általánosságban ez az egyik legjobb megoldás, nagyon jól együtt tartja a rajt. Aki elöl szeretne menni veszélyes szerepkörben nyugodtan megteheti, mert többször is gyógyítható. Érdemes ezt használni!

  • Emberenként korlátozott – meg van szabva, hogy egy ember maximum hány alkalommal gyógyítható. Ezután a játékosnak vagy az egész rajnak ki kell állnia, és a visszaállóra mennie. (Példa: Egy ember max. 2 alkalommal medikelhető, a harmadik találatnál automatikusan megy/mennek visszaállnia.)

Komoly hátránya ennek a módszernek, hogy azok akik sok találatot kaptak szinte értéktelenné válnak, és extra büntetésként nagyon nagy terhet jelentenek a rajnak. Még rosszabb, ha ez kombinálva van azzal a szabállyal, hogy halott játékos (késelés) esetén az egész raj visszaáll – ez akár azt is jelentheti, hogy egy teljes, 8-10 fős rajnak is vissza kell állnia ha az egyszem felderítőt elöl levövik és lerohanják a késelni vágyó ellenfelek. Nem ajánlott módszer!

  • Korlátlan medikelés – ha nincs megszabva a medikelési lehetőségek száma a mediket különösen értékessé, a játékot pedig pörgőssé teszi. Könnyű visszaélni vele, mindenkinek fokozottan figyelni kell a sportszerű viselkedésre!

Ritkán érdemes használni, gyakorlójátékokra ideális lehet.

4

HOGYAN JELEZZÜK HOGY MEDIKRE VAN SZÜKSÉGÜNK ?

Ha medikelhető találatot kaptunk (a “csendes dobatás” vagy késelés az esetek 99.9%-ban nem medikelhető) akkor HANGOSAN, ÉRTHETŐEN és TÖBBSZÖR jelezzük a találatot, lóbáljuk a kezünket, fegyverünket emeljük fel, és csak ezután kiáltsunk medikért, többször egymás után! Számítsunk rá, hogy kiállás közben további találatokat is kaphatunk, és ezek miatt sírni, hisztizni (“hülyevagymááá” “nemláttadhogymegvoltammmáá” és társai) nem korrekt és sportszerű, akkor sem, ha évek óta játszunk.

Nem feltétlenül szükséges, illetve kötelező azonnal óbégatni, miután kilőttek, mert lehet hogy csak az ellenség elé vezényeljük a lelkes mediket vagy a mentőcsapatot. Mivel nagy valószínűséggel jönni fognak értünk, és a kommunikációra sérültként az egyetlen lehetőségünk a “medik” kiáltások megfelelő ütemezése, ezért lehet ezzel segíteni a csapattársaknak – de minél rutinosabb, összeszokottabb a csapat, annál kevésbé lesz szükség ilyesmire – nem kell fáradni “medik” kiáltásokból összerakott jelbeszéddel 🙂

Tessék lóbálni a narancs sapkát – az esetek döntő többségében a hanyag találatjelzés miatt lőnek tovább minket! A kivérzési idő leteltéig a sérült hangosan kiabálhat segítségért, de NEM fecseg, NEM mozog, NEM mutogat, NEM rádiózgat hanem helyben marad!

Figyelem: NE orvost kérjünk, mert az orvos kérése a játékokon minden esetben balesetre utal, amihez VALÓS orvosi segítség kell! Ezzel megzavarhatjuk a szervezőket, akik aztán a játék leíllítása után joggal vonnak minket felelősségre!

HOGYAN VISELKEDJEN A SÉRÜLT ?

Sokszor előfordul, főleg kezdő játékosoknál hogy ugyan a medik odamenne hozzájuk , de a sebesült a találat után azonnal elfekszik, kényelembe helyezi magát és oda se figyel. A sebesült mindig keresse szemmel a mediket és figyelje a jelzéseit, készüljön a kimentésre, kihúzásra, ne napozgasson.

HOGYAN VONJUK KI A SÉRÜLTET ?

Ha indokolt, a saját egység tagjai vonják ki a találatot kapott játékost a tűzvonalból. Ilyenkor a játékos(ok) akik mentenek a sérült játékost folyamatosan fogva vezessék, vigyék, illetve húzzák egy biztonságos helyre vagy a medikhez. Gyakran előfordul hogy a sérültet csak “megpacsizzák” és azután rövidtávfutó bajnokként tűnik el egy bokor mögött, megmentőjét is leelőzve- ezek nem szabályos manőverek, sem a “pacsi” sem pedig a futás. Nem kell szégyellni a kézenfogva sétálást, adjuk meg a módját a sebesült kimentésének!

A medik természetesen azon a helyen is elláthatja a sebesültet, ahol az éppen van, de fontos, hogy ne menjen előre egyedül a tűzvonalba, legyen óvatos!

5

MIKOR NEM LEHET GYÓGYÍTANI A SÉRÜLTET ?

  • Ha lejár a kivérzési idő (jellemzően 5-10 perc)
  • Ha a sérültet az ellenség elérte, megérintette, vagy csendesen dobatta (késelés)
  • Ha nincs több lehetőség a gyógyításra (elfogyott a szalag, stb)
  • Ha egy csapda, akna, vagy hasonló játékelem miatt “felrobbant” az illető és ez nem gyógyítható
  • Ha a szabályzat egyéb pontja ezt nem engedi

6

HOGYAN VIGYÁZZUNK A MEDIKÜNKRE ?

  • Mindig éberen ellenőrizzük a területet, nehogy valaki megbújva a medikre várjon
  • Soha ne engedjük előre a mediket, parancsoljuk hátra, akkor is ha nem mi vezetjük a rajt
  • Figyeljünk a medikre, hogy lehetőleg fedezékben, guggolva vagy fekve gyógyítson, szóljunk rá bátran
  • Támadás esetén fedezzük amennyire csak lehet, illetve vonjuk ki a tűzvonalból

“RAJ VISSZAÁLL !”

Elég gyakran hallani játékokon az alábbi kiáltást, ami azt jelenti, hogy a teljes raj felteszi a narancs találatjelzőt és elindul a visszaállóra. Sajnos ez a parancs is sokszor tévesen, hibásan hangzik el és kerül kiadásra, rengeteg a rossz információ a visszaállással kapcsolatban. Lássuk, hogy mikor lehet és mikor kell visszaállnia a rajnak:

  • Nem kell azonnal visszaállni, ha elfogyott az összes medikszalag – ugye még élnek a rajból
  • Nem kell visszaállni, ha nincs több medikszalag, és kilőtték pár embert – amíg ki nem véreznek elméleti lehetőség van arra, hogy valaki meggyógyítsa őket
  • Nem kell visszaállni akkor,(elméletileg) ha már csak egy ember él a rajból, és a többiek véreznek kifele
  • Vissza lehet állni akkor, ha medikszalag nélkül megkapja az első találatot a raj – ez függ az adott játéktól és a szervezőtől

KIBŐL LESZ JÓ MEDIC ?

A medik nyugodt vérmérsékletű játékos, aki nem vérszomjasan és a csatáért remegve szalad az első sorban, de nem is utoljára áll fel a fedezékből hátul kullogva.

A jó medic a raj mozgási körzetében nagyjából középen halad a rádiós és rajparancsnok közelében. Óvatosan figyel, felhívja a raja figyelmét a sérültekre, amennyiben a rajparancsnok másképp nem rendelkezik elmondja a többieknek hogy kit hozzanak oda hozzá, hogyan szeretne gyógyítani.

Van órája, amin pontosan nézni tudja a gyógyítási időt. Gyógyítás közben is készenlétben tartja fegyverét, ha használnia kellene. Adott esetben elsődleges fegyverét a fedezékben hagyva oldalfegyverével és az elsősegélycsomaggal közelítí meg a sérültet.

A jó medik mindig számol a kilőtt játékos környezetében megbújó ellenségekkel,akik egy medic trófeát is be szeretnének szerezni, ezét sohasem hirtelenkedik és mindig a rajtársaira és azok fedezetére támaszkodik, amikor csak lehet.

A jó mediket soha, vagy csak nagyon ritkán lövik ki játékokon.

7

Egy daliás medik a Gyóntatók csapatából, itthonról. A bal vagy a jobb lába van elől ? 🙂

AJÁNLOTT MEDIC RENDSZER

Általánosan a legjobban bevált medik rendszer az, ahol dedikált medik van, folyamatos érintéssel és korlátozott számban gyógyít, egy ember bárhány alkalommal, szalaggal jelölve. A rajnak egy véglegesen halott vagy késelt tagja miatt sem kell visszaállnia, csak ha akar.

Így elkerülhetőek a jellemző problémák amik más rendszerekben vannak:

  • Két találat (vagy egyéb határ elérése után) után a legjobb ember is teher lesz, főleg ha elöl menne felderítőként
  • Késelés esetén azonnal visszaáll a raj – a legnagyobb bukta, soha ne alkalmazzuk!
  • A szalagok miatt pontosan tudjuk, hogy mennyit lehet még gyógyítani

EGY KIS ÉRDEKESSÉG

A vörös kereszt széles körben elterjedt jelzése (volt) a videojátékiparban az elsősegélynek, gyógyító csomagoknak, életerőnek. 2006-ban a Kanadai Vöröskereszt ügyvédei elkezdtek leveleket küldözgetni a fejlesztőknek és a kiadóknak, azon problémázván, hogy a vörös keresztet mint szimbólumot nem az “eszmének” megfelelően használják, alapvető értékeit rombolják azáltal, hogy erőszakos videójátékokban jelenítik meg, és ezáltal kárt okoznak a Kanadai Vöröskeresztnek.

Példaként többek között megnevezték a Half-Life 2 című játékot. Ezután a játékkiadók a szokásos problémakerülő hozzáállásuk miatt (jogosan – senkinek sem hiányzik az évtizedes pereskedés) elkezdek erre figyelni – érdemes megnézni, hogy az utóbbi időkben kiadott játékok nem tartalmaznak olyan elsősegélycsomagokat, amiken vöröskereszt van – ezt felváltották különböző alternatív ábrázolások, valamint néhány esetben az egyszerű átszínezés – a vörös helyett zöld, “flóraszeptes” jelzést is észrevehetünk 🙂

8

Kórházhajó a második világháborúból 🙂

Köszönöm a cikkhez nyújtott segítséget és az ötleteket Cerberusnak és Trashernek!

A cikket a 6mm.hu szerzőinek hozzájárulásával jelentetjük meg.