6mm – SNIPER FAQ v2

A legutóbbi 2008-as Airsoft Sniper Faq – azaz gyakran ismételt kérdések gyűjteménye – egy hiánypótló dokumentum volt, ami sokat segített azoknak, akik komolyabban foglalkozni szerettek volna a mesterlövészkedéssel az airsoft keretén belül. Most több mint három év után elkészült a javított, bővített változat, egy-két ember munkája eredményeként. Olvassátok, okuljatok, mindenkinek ajánlott, akár kezdő, akár profi mesterlövésznek tartja magát.

KINEK JAVASOLT A SZEREPKÖR?

Legalábbegy év játéktapasztalattal rendelkező, airsoft szabályokat, fegyvereket, taktikákat ismerő, türelmes, cserkelésben és álcázásban jártas játékosnak.

MIÉRT NEM VALÓ KEZDŐKNEK?

  • Mert nem ismered a játékot,
  • Mert a legnehezebb, legkevesebb sikerélményt adó játékstílus,
  • Mert a legtöbb tapasztalatot, önfegyelmet igényli,
  • Mert a veterán játékosok 90%-a sem alkalmas rá,
  • Mert kezdő kezében balesetveszélyes lehet egy nagyerejű puska,
  • Mert 10 kezdőből 8 rövid időn belül eladja a „sniper” fegyverét,
  • Mert pont Te leszel a 8 ember egyike, aki csalódni fog,
  • Mert NEM fogsz messzebbre lőni a többieknél,

CSAKAZÉRTIS SNIPER LESZEK!

Ha alkalmasnak érzed magad, akkor csináld végig a következő 2-3 játékot az alábbi szabályokból válogatva:

  • Nem adhatsz le lövést az egész játék alatt,
  • Csak 10db lövést adhatsz le, és mindegyiknek találnia kell,
  • Csak meglepetésből adhatsz le lövést, és mindegyiknek találnia kell,
  • Nem érhet egyetlen találat sem,
  • Egyik csapat sem vehet észre,
  • Egész játékot egy kiválasztott leshelyen töltöd,
  • Egész játékot a csapatod vagy az ellenség bázisánál, őrködéssel vagy megfigyeléssel töltöd,
  • Nem tartasz cigi-, kávé-, telefon-, ebédszünetet,

Ezek a tesztek ingyen vannak – gyakran még fegyverre sincs szükséged hozzájuk. Ha gondot jelent legalább a felüket teljesítened, sosem leszel airsoft sniper.

MILYEN FELSZERELÉSRE VAN SZÜKSÉGEM?

Elsősorban nem felszerelésre, hanem megfelelő mentalitásra, játéktapasztalatra, és a szakirodalom ismeretére van szükséged. Egyikhez sem fogsz néhány kattintással, pár ostoba kérdéssel, vagy ebből a FAQ-ból hozzájutni, hanem meg kell dolgoznod értük. Ha nincs türelmed hozzá, felszerelést is rosszul fogsz választani.

1

MIT NEVEZÜNK SNIPER FEGYVERNEK?

Távcsővel felszerelt, legalább 95cm hosszú, csak egyes lövés leadására alkalmas, 400-600 fps (1.5-3.3 Joule) közötti teljesítményű airsoft puskákat, melyekkel 20 méternél közelebbről tilos lőni.

MILYEN SNIPER FEGYVERT VEGYEK?

Nincs szükséged különleges fegyverre a klasszikus mesterlövész-felderítő feladatok végrehajtására. Az airsoft “mesterlövészpuskák” 70-80%-a gyárilag alkalmatlan pontos lövés leadására, és a többi is átalakítást igényel, tehát kezdőként garantáltan rosszul fogsz választani. Megteszi bármilyen 400fps (1.5 Joule) alatti AEG.

MILYEN MÁSODLAGOS FEGYVERT VÁLASSZAK?

Minél kisebbet és könyebbet, legalább 15-20 méter hatékony lőtávval, kb. 1 Joule torkolati energiával (330 fps). Leginkább az NBB (visszarúgás nélküli, gázos) és AEP (elektromos) pisztolyok javasoltak – a GBB-k zajosabbak és kevésbé megbízhatók. A másodfegyvernek nagy tűzerejű AEG-et választó játékosok hajlamosak túl sok felesleges kockázatot vállalni.

MIK A KÜLÖNFÉLE PUSKÁK ELŐNYEI-HÁTRÁNYAI?

  • Elektromos (AEG):rövid lőtávú sniper fegyvernek alkalmasak, hopup-nozzle szerkezetük miatt rosszul kezelik a nehezebb BB-ket, minél erősebbek, annál gyakrabban hibásodnak meg. Tuningolás, tekintélyes összegek elköltése után sem lesznek olyan pontosak és megbízhatók, mint a másik két kategória. Előnyük:széles választék, tűzgyorsaság.
     
  • Gáz:gázzal meghajtott puskák, gyári állapotban gyakran alkalmatlanok sniperkedésre. Az instabil hajtógázok (red/green gas, duster, CO2) miatt télen túl gyengék, nyáron túl erősek. A regulálatlan adagolás miatt a gáznyomás lövésről-lövésre csökken (nagy fps ingadozás). A gázok kenőanyag-adaléka rontja a hopup működését. Ha szaporán lövünk, túlságosan lehűl a gáztartály és a fegyver, ami tovább csökkenti a pontosságot. A problémák javarésze drága és kényelmetlen módosításokkal (pl. regulátoros, külső tartályos CO2 vagy HPA) kiküszöbölhető, de kb. 2-3x-os áron fogjuk azt a pontosságot megközelíteni, amire a rugós puskák képesek. Előnyük: csendesség, könnyű kezelés (felhúzáshoz szükséges erő, gyors ismétlés), realisztikus megjelenés, szabályozható fps.

  • Rugós:a legegyszerűbb szerkezetű, legpontosabb airsoft ismétlőpuskák. Tűzgyorsaságuk elmarad a gázos és AEG fegyverek mögött. Minél erősebb rugóval akarjuk használni őket, annál több alkatrész cseréjére szorulnak, és annál nagyobb fizikai erő kell a felhúzáshoz. Könnyen kárt tehetünk bennük, ha nem a megfelelő technikával húzzuk fel őket, például henger elgörbülése, törése, felhúzókar kiszakadása  (a “zárra” teljesen rá kell fogni, nem csak a kallantyút rángatni). A lövés zaja és a vibráció nagyobb, mint a gázos puskáknál, az alkatrészek nagyobb terhelésnek, kopásnak vannak kitéve. Előnyük: megbízhatóság, minimális karbantartási igény.

2

MILYEN LÖVEDÉKET HASZNÁLJAK?

Legalább .28-as vagy nehezebb BB-t. Kevésbé érzékeny a szélre, hosszabb lőtávon többet tart meg az energiájából és pontosabb. Mindig a legnagyobb tömegű lövedéket használjuk, amit a puskánk még kellő hopup-hatással ki tud lőni. A legdrágább BB is filléres fogyóeszköz, ne ezen próbálj spórolni. Javasolt lövedékek: Maruzen .29 „Super Grand Master” és Madbull .40 vagy Blaster Devil .40 (ill. egyéb átcsomagolt változatai).

MENNYIRE PONTOSAK A SNIPER FEGYVEREK?

A megfelelően beállított, 2.3-3.3 Joule teljesítményű puskák, ideális körülmények között, 25 méter távolságból képesek egy 5-10 centis, 50 méterről egy 15-20 centis, 70 méterről pedig egy 30-40 centis körön belül lőni. Ehhez persze a játékosnak is konyítania kell a lövészethez. Vegyük számításba, hogy játék közben fegyver és lövész egyaránt rosszabbul fog teljesíteni.

MEKKORA A HATÉKONY LŐTÁV?

A hatékony lőtávot elsősorban a BB és hopup minősége, illetve a puska “sebesség-szórása” határozza meg (mennyit változik a torkolati sebesség lövésről-lövésre). Ugyanilyen fontos az időjárás, a környezeti viszonyok. A 2.3 Joule (500fps) vagy erősebb fegyverek hatékony lőtávolsága kb. 60-70m, a maximális lőtávolság ennél 10-15 méterrel hosszabb. Gyakorlatban azonban ilyen távolságról a találat esélye kicsi, hiszen sosincs teljes szélcsend, a BB pedig másodpercekig repül a levegőben. Ezért a legtöbb találat nem 60-70, hanem 30-50 méterről történik. Az airsoft sniper tehát ritkán lő messzebbről, mint a többi játékos, viszont kisebb célokat nagyobb biztonsággal képes eltalálni. Aki az extra lőtávolság miatt venne ilyen fegyvert, bele se vágjon!

3

MENNYIRE ERŐS FEGYVERT HASZNÁLJAK?

Nem elsősorban a fegyver erején múlik a lőtávolság és pontosság. Kb. 2.3 Joule-tól (500fps) a torkolati sebesség további növelése már csak a repülési időt (és így lövedékre jutó szélhatást) csökkenti, illetve a becsapódás erejét befolyásolja. A szerkezetet érő terhelés, kopás, vibráció, elsütőerő, és a hajtógáz okozta lehűlés miatt a gyengébb fegyverek (pl. 550 vs 600fps) általában jobban teljesítenek, és csendesebbek, mint az erősebbek!  A jó beállítás, a pontosság fontosabb a sebességnél!

MILYEN OPTIKÁT VÁLASSZAK?

Red dot nem javasolt, fix nagyítású optikából a 4x legmegfelelőbb. Zoomos (változtatható nagyítású)  távcsövet aszerint érdemes választani, hogy nagytávú lövésnél sincs szükség 5-6x-nél magasabb nagyításra. Azonos árkategóriában a fix nagyítású távcsövek képminősége jobb, mint zoomos társaiké. Minél alacsonyabb távcsőszerelék javasolt, amely még nem akadályozza a felhúzást/ismétlést, hogy szűk réseken, növényzeten keresztül (fedezékbe, tereptárgyakba belelövés nélkül) használhassuk a fegyvert.

4

MENNYIBE KERÜL EGY JÓ SNIPER FEGYVER?

Egy megfelelően felkészített (rugós/gázos) airsoft sniper fegyver ára kb. 100-130.000 Forint körül kezdődik, határ a csillagos ég. Léteznek olcsóbb megoldások, de ezek ritkán járnak kompromisszumok nélkül (élettartam, alkatrészháttér, csereszabatosság, teljesítmény). Ne lepődjünk meg, ha a néhány tízezer Forintért vásárolt „csodafegyverek” szerelésével több időt töltünk, mint a játékkal. A jó minőségű BB ára akár 3-10 Ft/db lehet, és érdemes minél többfélét kipróbálnunk.

MIT KELL EGY SNIPER FEGYVEREN KICSERÉLNI?

Legfontosabb szabály: ne piszáljuk azt, ami jól működik! Második legfontosabb szabály: bízzuk hozzáértőre a szerelést – különösen, ha elektromos vagy gázüzemű puskáról van szó. Harmadik szabály: ne lepődjünk meg, ha a drága “tuning-alkatrészek” nem válnak be. A gyári csövetne cseréljük ki, ha fogalmunk sincs milyen szórásra képes vele a fegyver. A csőhossz 30-40cm fölé növelése nem fog javítani a pontosságon. Csak olyasmihez érdemes – alapos utánolvasást követően – hozzányúlnunk, ami kisebbé teszi a torkolati sebesség ingadozást, jobb hopup-hatást eredményez (pl. “hard” hop, V-hop), lötyögést-vibrációt szüntet meg (szilentek, távtartók), hosszabb élettartamot produkál…. AEG-eknél ez sosem végetérő türelemjáték, “kirakósdi” lesz. Gázzal meghajtott puskáknál az ideális hopup megtalálása és a torkolati sebesség beszabályozása, kenőanyagmentes hajtógázra, regulátorra átállás jelenthet problémát. A rugós fegyverek többségénél a rugót erősebbre kell cserélni, ami további alkatrészek cseréjét követeli meg (erősebb elsütőszerkezet, rugóvezető, dugattyú, fúvóka).

HOGYAN KELL A PUSKÁT PUCOLNI?

A jól működő fegyvert elég évente egyszermegpucolni, ami elsősorban a csőben, hopup-kamrában, fúvókán lévő lerakódások eltávolításából áll. Tekerjük nullára a hopup-ot, és 3-4 alkalommal húzzunk át a csövön tisztítószerbe (pl. szilikonolaj) mártott rongyot. A makacsabb szennyeződéseket műanyag csőkefével távolítsuk el. Fém csőkefét ne használjunk, és a puskavesszővel se karcoljuk meg a csőfuratot. A végén alkohollal zsírtalanítsunk! Csak olyan vegyszert használjunk, ami nem károsítja a hopup-gumit. A zsírzást a léghengerben szorítsuk minimumra (ujjal vigyünk fel vékony, filmszerű réteget), mert hopup-kamrába kerülő kenőanyag a pontosságot rontja.

HOVÁ KELL LŐNI?

Mindig a legnagyobb célfelület közepére kell lövést leadni. Az airsoft sniperek, mellkason, végtagokon érik el a legtöbb találatot. Csak az ostoba, számítógépes játékokon “edződött” sniper céloz mondjuk mellkas helyett a sokkal kisebb célpontot jelentő fejre. Amennyiben lehetséges, kerüljük az arcra leadott lövést.

5

MIKOR NE LŐJJÜNK?

Legyen szó bármilyen lövészetről, a legnehezebb feladat megtanulni NEM lőni – azaz önfegyelmet gyakorolni. Ez a téma túlmutat a FAQ keretein, de azért álljon itt néhány jótanács. Tehát NE lőjjünk:

  • Ha a lövés nem biztonságos (játékosok testi épsége, minimális lőtáv),
  • Ha lövés nélkül is megoldható a helyzet (pl. dobatás, csendes dobatás)
  • Ha nem miénk a kezdeményezés (meglepetés),
  • Ha nem érezzük biztosnak a találatot (távolság, időjárás, kisméretű cél)
  • Ha a célpont nem veszi észre a találatot (pl. hátizsákot visel, rohan, túl messze van),
  • Ha nincs biztos fedezékünk, rejtekhelyünk, menekülési útvonalunk,
  • Ha nem stabil a tüzelési pozíciónk (nincs alátámasztva a fegyver, remegő kéz, imbolygás)
  • Ha nincs vállba szorítva a puska és rángatjuk az elsütőbillentyűt,
  • Ha túl kemény és túl hosszú a puskánk sütése (oldara fogjuk csavarni a BB-t)
  • Ha ferdén tartjuk a puskát (a hopup fogja oldalra csavarni a BB-t)
  • Ha a hibáinkat jó sok lövéssel akarjuk kompenzálni (BB locsolás, lődüh),
  • Ha gyorsan mozog a célpont,
  • Ha túl sokat bámultunk a távcsőbe (pislogás, hunyorgás, könnyezés),
  • Ha visszatartottuk a lélegzetünket (néhány másodperc után látásromlással jár)
  • Ha nem tudunk a feladatra koncentrálni (éhség, fáradás, stressz),
  • Ha a találattal többet veszítünk, mint nyerünk (pl. helyzeti előny, ideális leshely).

HOGYAN KELL SZÓRÁST MÉRNI, BELŐNI A FEGYVERT?

  1. Ellenőrizzük a hibátlan működést. Belső cső, fúvóka, hopup kamra – ezeknek kenőanyagtól mentesnek, tisztának és száraznak kell lennie! Ellenőrizzük, hogy a távcsőszerelék és az optika ki van vízszintezve (nem ferde a szálkereszt). 
     
  2. Mérjünk torkolati sebességet azzal a hopup-beállítással és BB-vel, amit használni fogunk. Letámasztott puskával adjunk le 5-10 lövést a kronón keresztül, ugyanabból a szögből és távolságból. Jegyezzük fel az eredményeket. Ha a lövések között 0-3 fps különbség van, az kiváló eredmény, 5-6 fps még megfelelő, 8-10 fps vagy nagyobb szórás nem elfogadható! Ilyenkor először próbálkozzunk másik BB-vel. Ha túl magas az fps ingadozás, ne folytassuk a tesztelést!
     
  3. Mérjünk ki PONTOSAN 50 métert. Helyezzünk el stabilan rögzített, papír vagy karton célt, ami rendelkezik valamilyen referencia-ponttal (céltábla, kereszt), és amin a lövedék röppályája végig követhető (pl. fehér BB-hez ne használjunk fehér célt). Ha szabad ég alatt lövünk, féltávon és a célnál helyezzünk el széljelzőket (pl. hosszú, keskeny műanyag szalagokat). Erős szélben ne teszteljünk.
     
  4. Adjunk le 5 lövést, mindig ugyanarra a pontra célozva. Szabályos, holttér nélküli kört kell látnunk a távcsőben, a szálkeresztnek vízszintesnek kell lennie. Ne siessünk, percenként egynél több lövést ne adjunk le! Mérjük le a két egymástól legtávolabbi találat közti távolságot: ez a szórásunk. Minél kisebb számot kapunk, annál jobb. Jegyezzük fel az adatot.
     
  5. Ha a lövések nem a célzott helyen csapódnak be, állítsunk a távcsövön és a hopup-on, és addig ismételjük a lőtesztet, amíg a találatok megfelelő helyre kerülnek. Mindig minimálisan elegendő hopup-ot állítsunk. Ha nincs elég hopup-hatás, próbálkozzunk könnyebb BB-vel, keményebb lenyomóval. Ha nagyon félrehord a fegyver, azt a távcsőgyűrűk hézagolásával is korrigálhatjuk.
     
  6. Belövés után 2-3x ismételjük meg az 5 lövéses tesztet, és ha egyenletes az eredmény, végeztünk. Jegyezzük fel a fegyver beállításait. Ha 50 méternél közelebbi-távolabbi célra lövünk, ne tekergessük a hopup-ot vagy a távcsövet, hanem gyakoroljuk, mennyit kell a cél alá vagy fölé tartanunk.

MIT VÁLASZOLJAK, HA A PUSKÁM PONTOSSÁGÁRÓL KÉRDEZNEK?

Milyen távolságról (méter), milyen BB-vel (gyártó, tömeg), mekkora torkolati energiával (Joule), hány lövésből (db), mekkora átmérőjű körön belül (cm, mm) lő tipikusan a fegyverem. Ha ezek bármelyike hiányzik, nem fogsz értelmes választ adni. Próbálj minél kisebbet lódítani.

6

ÁLCÁZÁS

A legjobb álcázást a terepviszonyok, a rendelkezésre álló fedezék, és az időjárás kihasználásával érhetjük el. Az emberi test és a felszerelés jellegzetes formáját elrejtő álcaruha, festék, stb, CSAK SEGÉDESZKÖZ. Az álca mennyiségét, elrendezését aszerint kell megválasztanunk, hogy meddig tart a játék, mennyit fogunk mozogni, milyen testhelyzetben veszünk fel lesállást, és mennyi fedezék-aljnövényzet segíti a rejtőzködést. Álcázásra számtalan megoldás létezik, a játékosnak kell megtalálnia a számára legmegfelelőbbet. Egyetlen nap a terepen többet ér egy évnél az iskolapadban. Legalapvetőbb tudnivalók:

  • Ruházat:ne használj a környezettől elütő öltözéket,lábbelit, hátizsákot!
     
  • Fej és végtagok: az arcod és a kezed a legfeltűnőbb, ne hagyj fedetlen bőrfelületet!
     
  • Fegyver: a fekete, csillogó fegyver rendkívül feltűnő, fesd le vagy tekerd be álcázóanyaggal, a távcső lencséjét napellenzővel, becsillanásgátlóval (killflash, méhsejtrács, hálós anyag, stb) fedd el!
     
  • Álcafesték: felviteléhez használj tükröt vagy kérd csapattárs segítségét. Az álcaminta szabálytalan, aszimetrikus legyen, az arc árnyékosabb részeit (szemüreg, orr-áll alatt, stb) világosabb, a többit sötétebb színnel fedd el. A kézfejet, nyakat és tarkót is álcázd! Az erős izzadás néhány óra alatt lemossa a festéket.
     
  • Könnyű álcaöltözékek: ha sokat és dinamikusan mozogsz a játék alatt, vagy rövid a játékidő, bőven elegendő egy sapka vagy fejálca, vagy a fejet-vállat álcázó öltözék. Ugyanerre a célra a könnyű, teljes álcaöltözékek is megfelelnek (Realtree, Camoflex, 3D, Jack Pyke, Leshy).
     
  • Ghillie ruhák:a legjobb álcázást nyújtó, de egyben a legkényelmetlenebb, legnehezebb, és legkevésbé szellőző álcaöltözékek. Ha sokat mozogsz a játék során, felesleges deréktól lefelé is ghillie-t hordanod. A ghillie ruha nem a „láthatatlanság köpenye”, ha rosszul, és nem megfelelő terepen alkalmazod, feltűnőbb leszel mindenkinél. A rossz szellőzés miatt a szemvédő és a fegyvertávcső párásodására, illetve nyáron a gyors túlhevülésre, kiszáradásra is figyelni kell!
     
  • Ghillie kúszóruha: kúszásra specializált öltözék (mellkas felőli oldaluk fedetlen), ha nem töltesz órákat hason fekve, felesleges ilyen öltözéket használnod, mert járás közben, felegyenesedve feltűnőbb leszel.
     
  • Terephez igazítás: minden álcaöltözéket játék előtt tesztelni kell (árnyékos és napos területen, a helyi növényzet előtt), és ha szükséges, az adott terephez „igazítani” (festékspray, krylon álcaspray, extra álcaanyag, növényzet, sár, koptatás, stb).
     
  • Tűzvédelem: ghillie viselése közben mellőzd a dohányzást, a nyílt láng használatát, tűzgyújtást – akkor is, ha a gyártó szerint a ruházatod megfelel a tűzvédelmi előírásoknak.

7

MOZGÁS TEREPEN

Az airsoft sniper egyik legfontosabb készsége a megfelelő mozgás (illetve NEM mozgás). Mit sem ér a kiváló fegyver, a jó lőkészség és a remek álca, ha nem tudjuk magunkat helyzetbe hozni.Terepen mindig lassan, megfontoltan mozogjunk. A hirtelen vagy nem odaillő mozgás hamarabb elárul minket bármi másnál!

Néhány tíz lépésenként álljunk meg, mérjük fel alaposan a környezetünket, hogy merre fogunk tovább haladni, és hallgatózzunk (360 fokban működik a szemünkkel ellentétben), várjunk akár 5-10 percet. Ilyenkor fogjuk a mozgást, őrszemeket, követőket észrevenni, füstöt megérezni, beszédet meghallani. Az emberi beszédet rendkívül könnyű észlelni, nagyobb távolságokból is, ezért a kommunikációt korlátozzuk nagyon halk suttogásra vagy kézjelekre.  

Minél közelebb vagyunk az anyaföldhöz, annál kisebb az esélye, hogy észrevesznek. Ne közlekedjünk felegyenesedve, mert a jellegzetes emberalakot még a legjobb ghillie sem fogja elrejteni. Előregörnyedve, leszegett fejjel haladjunk, és ne habozzunk négykézlábra ereszkedni, kúszásra váltani, ha szükséges. A kúszás, földhöz lapulás a leghasznosabb eszköz, ha észrevétlenek akarunk maradni.

Erdőben, romos épületekben tiszítsuk meg magunk előtt az utat (távolítsuk el a zajt generáló akadályokat). Ne teli talppal lépjünk előre, hanem sarokkal vagy lábujjheggyel tapogatózva, félretolva a gallyakat, törmeléket. Mindig olyan útvonalat válasszunk, ami a legtöbb fedezéket nyújtja. Épületekben tartsunk minél nagyobb távolságot az ajtóktól-ablakoktól, maradjunk árnyékban.

Ha valamit gyanúsnak találunk, vagy jó megfigyelő pozícióra, rejtekhelyre bukkanunk, tanuljunk meg várakozni, akár fél órát vagy többet is. A türelem az airsoft mesterlövész legnagyobb fegyvere. Számtalan olyan dolgot vehetünk észre, ami korábban elkerülte a figyelmünket – például egy jól elrejtőzött (percek óta minket figyelő) ellenséget, aki türelmét vesztve elárulja a pozícióját. Türelmes várakozással gyakran sokkal jobb helyzetbe kerülhetünk, több információt szerezhetünk, mint hosszas cserkészéssel.

8

MILYEN A JÓ AIRSOFT SNIPER TAKTIKA?

Az airsoft sniper csak akkor lehet sikeres, ha ő választja meg az összecsapás helyét, idejét, a célpontot, és szintén övé a kezdeményezés. Előre eltervezi az akciót, hány lövést fog leadni a pozíciójából, merre fog visszavonulni, továbbhaladni, milyen menekülési útvonalat fog használni. Erre akkor lesz lehetősége, ha önállóan, csapattól függetlenül tevékenykedik. Jegyezzük meg: egy összeszokott kétfős sniper team tekintélyes erőt képvisel, azonban a relatíve rövid airsoft lőtávokon nem 2x hatékonyabbak, hanem 4x feltűnőbbek lesznek. A legfontosabb taktikai elem a meglepetés.

KI SZÁMÍT SIKERES AIRSOFT SNIPERNEK?

Aki képes megvalósítani azt, amiről a játékstílusnak szólnia kell (ami távolról sem a „skalpok” számolgatásából áll, hiszen zöldfülű, szervezetlen ellenfelek halomra lövöldözésére bárki képes). Sikeresnek például az számít, aki bizonytalan célra nem ad le lövést, és ha kedvezőtlen a „vadásszerencse”, nem érez csalódottságot, ha lövés nélkül csinálta végig a játékot. Sikeresnek az számít, aki az ellenség nagy erőit képes hosszú időre lekötni, vagy meggátolni, hogy adott területen áthaladjanak. Sikeresnek az számít, aki kulcsfontosságú információkhoz juttatja a csapatát, és képes mindkétoldal számára észrevétlenül tevékenykedni a pályán.

A “nyerő” kombinációt mindenkinek magának kell megtalálnia…

JÓ VADÁSZATOT!

9

Fotók: Trasher

* az fps-értékek csak 6mm-es, 0.20-as BB-vel érvényesek.

A cikket a 6mm.hu szerzőinek hozzájárulásával jelentetjük meg.