6mm – A nagy FET FAQ

 

Fettel, gyak. leszarhatjuk az állapotát, mivel  nagy áromok nem fognak többé szaladgálni, csak a jel továbbításban lesz szerepe. Egy fettel gyakorlatilag két legyet ütünk egycsapásra, mivel a kapcsolót tehermentesítjük a nagy áramoktól, ill. új kábelezést is kap a cucc. Így a broki gyári kábelt kidobhatjuk. A fettel és az új kábelezéssel megnövelhetjük aegünk élettartamát, valamelyest növeli a tűzgyorsaságot. Így gyakorlatilag Paks mértű akkumulátort is használhatunk anélkül, hogy kikészítenénk az elektromos rendszert.

A SZIMPLA FET

Egy alap FETes rendszerhez szükségünk van egy (pl) IRF3205 nevű fetre /rengeteg alternatíva létezik/, egy 100ohmos és egy 30k ohmos ellenállásra, némi zsugorcsőre, kábelekre. Én 1-es hangszórókábelt szoktam használni a főáramhoz és bontott utp kábelt a vezérléshez. Lehet vastagabb kábelt is használni, de ez a kábel befér mindenhova így általában ezt szoktam használni. Általában a negatív oldalt kapcsoljuk a fettel.

Eszközök:
(fogó, balankoló fogó, harmadik kéz, 1mm2-es vezeték, forrasztópáka, cin, 3 féle zsugorcső)

2

A fet és az ellenállások teljes valójukban:

3

Első lépésként bezsugorcsövezzük a 30kilós ellenállást:

4

A következőkben formára hajlítjuk és fel forrasztjuk (a forrasztásnál figyeljünk oda, hogy cin mindig legyen a pákán):

5

6

Levágjuk a felsleget:

7

Majd fel forrasztjuk a 100ohmos ellenállást:

8

Elkészült művünkben gyönyörködhetünk:

9

A BEKÖTÉS A KÖVETKEZŐKÉPPEN TÖRTÉNIK:
ÁLTALÁBAN ELŐBB RENDBETESZEM, KITAKARÍTOM A FEGYVER BELSEJÉT MIELŐTT AZ ELEKTROMOS DOLGOKNAK NEKI UGRANÉK. HA EZZEL MEGVAGYOK BEHÚZOM A KÁBELEKET. A KAPCSOLÓ EGYIK ÉRINTKEZŐJÉRE FORRASZTOM A VÉKONY JEL KÁBELT, AMINEK A VÉGE A FET BAL OLDALI (GATE) LÁBÁRA FOG KERÜLNI. A KAPCSOLÓ MÁSIK OLDALÁT AZ AKKUBÓL JÖVŐ POZITÍV ÁGRA KÖTÖM. EZT LEHET KÖZVETLENÜL A PIROS DRÓBÓL NYERNI (A SZIGETELÉST MEGBONTVA BÁRHONNAN A PIROS OLDALRÓL), VAGY A VÉKONY UTP KÁBELLEL PL: A MOTOR POZITÍV OLDALÁRÓL. A KÖZÉPSŐ (DRAIN) A MOTOR NEGATÍVJÁRA, A JOBB SZÉLSŐT (SOURCE) LÁBAT PEDIG AZ AKKU NEGATÍVJÁRA.

A rendszer sematikus rajza:

10


AB FET

A duplafetes megoldásnál 1 P és egy 1 N csatornás fetet kötünk össze. A motor és a gearbox “túl pörgését” akadályozza meg, valamint kíméli a mechanikát. Főleg nagy tűzgyorsaságú AEGek előforduló jelenség, hogy a dugattyú becsapódása és a fogaskerekek tehetetlensége miatt tovább forog a rendszer és nem áll meg azonnal. Ezeken kívül, kicsit közvetlenebb érzés a fegyver elsütés, mivel a billentyű elengedése után egyből leáll a rendszer.
Nézzük, hogy is néz ki egy ilyen!
Kétféle verziót csináltam, attól függően hogy állunk hellyel.

Elsőként egy IRF3205 (N) és egy IRF4905 (P) fetet összeragasztok.

11

A P-fet gate lábát az N-fet gate lábához hajlítom és összeforrasztom.

12

A két középső lábat szintén összekötjük.

13

Lábakat megfelelően rövidre vágom

14

Ez után felforrasztom szokás szerint a gate és source láb közzé a 30k-s ellenállással az N-fetre.

15

16

Végül a 100 ohmos ellenállás is felkerül a gate lábakra.

17

18

19

20

A BEKÖTÉS NEM SOKKAL BONYOLULTABB, MINT EDDIG. A GATE LÁBRA EGY VÉKONY VEZETÉKKEL RÁKÖTJÜK AZ KAPCSOLÓT, A KÖZÉPSŐ LÁBAKRA A MOTOR NEGATÍVJÁT, A 3205RE AZ AKKU NEGATÍVJÁT, A 4905RE A MOTOR POZITÍVAT, MAJD ONNAN AZ AKKSI POZITÍVJÁT, ILLETVE A VALAHOL A POZITÍV DRÓTOT MEGCSAPOLVA BEKÖTJÜK A KAPCSOLÓ MÁSIK ÁGÁT.

A rendszer sematikus rajza:

21

ITT PEDIG A KETTES VERZIÓ KÉPEKBEN, BEKÖTÉS UGYANÚGY:

22

23

24

24

26

27

28

29

30

A cikkben használt fetek adaplajai:
http://www.irf.com/product-info/datasheets/data/irf3205.pdf
http://www.irf.com/product-info/datasheets/data/irf4905.pdf

Fetek, zsugorcsövek, ellenállások hobbi elektronika boltban vagy ebayről beszerezhető.

A cikket a 6mm.hu szerzőinek hozzájárulásával jelentetjük meg.